Blackhole recenze

Tato recenze na hru Blackhole je ze školního časopisu Elektronka. Řekl jsem si, že bych ji mohl hodit sem, takže tady ji máte.

Blackhole je hardcore 2D skákačka od českých vývojářů Fiolasoft Studio, lidí kteří v roce 2010 vydali hru PacIn: Nermessova pomsta. Říkáte si, že jste o této hře neslyšeli? Styďte se! PacIn byla skvělá kombinace starého dobrého Pac-Mana, adventur a dokonce obsahovala český dabing od dnes už zaniklé amatérské dabérské skupiny Perla Group! Tato hra je od 4. 4. 2014 zdarma a můžete si ji stáhnout na www.pacin-hra.cz. Ale zpátky k Blackholu.

Vesmírní ničitelé klávesnic přicházejí! Třeste se!

Blackhole screenshot
Pouštní oblast ze hry Blackhole

Na tuto hru jsem se těšil už od jejího ohlášení. Vždy, když jsem si ale na  Blackhole vzpomněl, přemýšlel jsem, jestli by mě tato hra mohla bavit a jestli by vůbec stálo za to koupit si ji (Pozn. red.: A stejně jsem si koupil „sběratelku“). Ne proto, že by hra nebyla hezká, nebo že by neměla být prostě celkově dobrá, ale proto, že to je skákačka. HARDCORE skákačka. Když si vzpomenu na Super Meat Boye, můj skill a všechny ty těžké levely, tak se mi chce doslova zvracet. Právě to mě odrazovalo od toho, hru si koupit. Přesněji to, že hru spustím, odehraju lehčí úrovně a už ji nikdy nespustím.

Hra vyšla a já si koupil fyzickou sběratelskou edici s nádherným artbookem, super kartičkami hlavních postav s podpisy dabérů. Nejlevnější sběratelka, kterou jsem kdy viděl (599 Kč). Nedočkavě jsem hru zapnul a spustil – ocitl jsem se na Endeře, vesmírné lodi, která má za úkol jediné – najít a zavřít všechny černé díry, které by mohly ohrozit existenci Země. Příběh je velmi poutavý, promyšlený do detailů (viz. „Protonový Arch-deb-ažno-rádiový příjmač“) a s malou dávkou humoru. Příběhu a komentářům tedy nemám co vytknout. Kuriozitou je fakt, že hra je naprogramovaná v GameMakeru. Je stabilní, nenáročná (ujistěte se, že nemáte sdílenou VRAM paměť, jinak vám hra moc dobře nepoběží) a malá, co se týče místa na disku. Co je také velmi specifické na této hře, je to, že hlavními postavami jsou čeští i slovenští Let‘s Playeři a Vlogeři.

Tím se dostávám také k dabingu. Hra obsahuje anglický dabing a titulky. Ale počkej, česká hra a nemá aspoň české titulky!? Ale ovšem že české titulky hra má. Stejně tak jako český dabing! Ano, slyšíte dobře, český dabing – věc, která se moc dlouho na českém trhu nevyskytla. Nejlepší je ten fakt, že dabéry postav jsou YouTubeři sami! Škoda, že jsme nemohli slyšet YouTubery i v angličtině (u některých jsme se mohli i zasmát). Dabing je prostě kvalitka! To samé platí i o tom anglickém! Hru dabují známí dabéři a podle toho, jak zněl, musím říci, anglický dabing je o dost kvalitnější než ten český!

Vraťme se ještě k Hardcore. Tato hra je těžká. Připravte si náhradní klávesnice, protože je budete střídat jako ponožky, pokud nejste klidnější typ hráče. Level Design je proto na velmi kvalitní úrovni a „hlavolamy“, jak dostat ten poslední selfburn, abych dostal všechny, jsou opravdu na dlouhé chvilky přemýšlení. Obyčejná skákačka to ovšem ale není. Hlavním principem hry je otáčení gravitace. Asi si teď možná říkáte, že na tom není nic těžkého, ale opak je pravdou.

Ve skutečnosti to ale přidává do hry nové techniky. Fyzika hry je bezchybná, jelikož můžete využívat vaši rychlosti a energii k odražení na gravitační plošinu a tím se vymrštit někam, kam by jste nikdy normálně nedoskočili. Nebo například voda, která také trochu odrazí se špetkou energie, ačkoliv bych čekal, že se bude voda chovat jako, no, voda, ne jako želatina. Bohužel, hra je až příliš těžká. Pro casual hráče si troufnu říci „až nehratelné“. Vývojáři nedávno přidali do hry „Easy Mode“, který ulehčuje alespoň překonávání levelů.

Když je řeč o selfburnech – je to věc, která obsahuje nanoboty, kteří dokáží opravit vaši loď. Pro dokončení úrovně potřebujete alespoň jeden. Čím víc jich ale seberete, tím snadněji můžete odemknout další úrovně. Super Meat Boy tak těžký nebyl. Tam stačilo „doskákat“ do cíle a konec, tedy ještě občas sebrat nějakou tu náplast… Soundtrack – nádhera! Soundtrack prostě jinak popsat nelze. Dokonce i při hře uklidňuje! Grafika je taktéž na kvalitní úrovni – „ručně“ kreslená, s mnoha detaily. To, co jsem nečekal, je, jak na mě bude hra působit. Vždyť já se od té hry pořád ne a ne odtrhnout. Pokud hra zjistí, že si nevíte rady, ráda vám pomůže. Hratelnost a ovládání na klávesnici jsou velmi dobré, ovšem Blackhole podporuje nespočet druhů ovladačů.

Blackhole screenshot
Crash site vaší lodi Endera, v popředí hlavní hrdina hry.

Pokud jste recenzi dočetli až k tomuto závěru, musíte si říci „Tahle hra že je indie? Vždyť tady píšou samou chválu! Aby se česká hra takhle prosadila?“ Popravdě, tato hra si nic jiného nezaslouží. To, že je indie, neznamená, že je špatná – máme tu indie AAA tituly, jako například všemi známý Minecraft.

Zkrátka tato hra, jak jsem někde četl, dosahuje světových kvalit!

9.6/10